Ѕезпечне використанн¤
≤нтернет д≥тьми р≥зного в≥ку
ƒо 7 рок≥в
- √арн≥ звички у д≥тей виробл¤ютьс¤ вже п≥д час перших
в≥дв≥дуваннь ≤нтернету. ј оск≥льки д≥ти дошк≥льного в≥ку намагаютьс¤
дотримуватись встановлених батьками правил, то це не лише впливаЇ на њх
вихованн¤, а й спри¤Ї розвитку користувацьких навичок.
- ƒ≥ти в≥ком до 7 рок≥в не завжди можуть розум≥ти
розм≥щену в ≤нтернет≥ ≥нформац≥ю, зокрема в≥др≥зн¤ти корисну ≥нформац≥ю в≥д
некорисноњ, наприклад, фактичний вм≥ст в≥д реклами. Ѕатьки повинн≥
допомагати своњм д≥т¤м знаходити п≥дход¤щий матер≥ал. ƒ≥ти часто не бачать
р≥зниц≥ м≥ж використанн¤м ≤нтернету або ≥гор та створенн¤м малюнк≥в на
комп'ютер≥.
- Ѕатькам потр≥бно встановити правила використанн¤
комп'ютера д≥тьми в≥ком до 7 рок≥в.
- „ас, проведений за комп'ютером, маЇ бути обмеженим, щоб не шкодити
здоровТю.
- омп'ютер маЇ сто¤ти у к≥мнат≥, ¤кою користуютьс¤ вс≥
члени с≥мТњ, наприклад у в≥тальн≥. Ѕажано, щоб б≥л¤ дошк≥льн¤т п≥д час
використанн¤ ними ≤нтернету знаходивс¤ хтось ≥з дорослих.
- ƒоступ д≥тей дошк≥льного в≥ку до ≤нтернету повинен
бути обмеженим знайомими сайтами, що заздалег≥дь визначен≥ батьками. Ѕ≥льш
досв≥дчен≥ д≥ти можуть шукати знайом≥ сайти за допомогою меню Ђ¬ибранеї у
веб-браузер≥.
- Ќайбезпечн≥шим р≥шенн¤м Ї створенн¤ дл¤ дитини персонального
операц≥йного середовища, де доступ до ≤нтернету обмежено лише визначеними
сайтами.
¬≥д 7 до 9 рок≥в
- ƒ≥ти молодшого шк≥льного в≥ку використовують
≤нтернет не лише вдома, а й у друз≥в та у школ≥. Ѕатьки мають виробити
в≥дпов≥дн≥ правила щодо використанн¤ ≤нтернету њхн≥ми д≥тьми. ƒ≥ти в≥ком в≥д
7 до 9 рок≥в вже можуть розум≥ти побачене. ќднак вони не вм≥ють
користуватис¤ матер≥алом, ¤кий пропонуЇ ≤нтернет, зокрема матер≥алом
(зображенн¤ми, текстами або звуками), ¤кий не в≥дпов≥даЇ њхн≥м в≥ковим
особливост¤м. –озпов≥д≥ про це та по¤сненн¤ р≥зних речей, з ¤кими д≥ти
можуть з≥штовхнутис¤ в ≤нтернет≥, допоможуть њм стати в≥дпов≥дальними ≥
спроможними працювати самост≥йно ≥ безпечно в онлайн≥. ўоб допомогти своњм
д≥т¤м, батьки можуть под≥литис¤ власними думками та досв≥дом щодо
використанн¤ ≤нтернету.
- ƒ≥ти у в≥ц≥ в≥д 7 до 9 рок≥в ще потребують нагл¤ду та контролю з боку
батьк≥в п≥д час використанн¤ ≤нтернету. Ѕатькам потр≥бно виробити правила
щодо використанн¤ ≤нтернету њхн≥ми д≥тьми, а пот≥м коригувати њх у м≥ру
доросл≥шанн¤ д≥тей.
- ¬дома використовувати ≤нтернет варто все ще у присутност≥ батьк≥в. ÷е
гарантуЇ, що вони будуть поруч з д≥тьми у будь-¤к≥й проблемн≥й ситуац≥њ.
- якщо комп'ютер стоњть у загальн≥й к≥мнат≥, використанн¤ ≤нтернету стаЇ
частиною повс¤кденного житт¤ с≥мТњ.
- ƒитина може ще не бути спроможною самост≥йно визначити над≥йн≥сть
веб-сайту, тому вона повинна завжди звертатис¤ за дозволом батьк≥в, перш н≥ж
розм≥стити особисту ≥нформац≥ю в ≤нтернет≥.
- „ат-к≥мнати та ≥нш≥ види публ≥чного онлайнового сп≥лкуванн¤ можуть бути
все ще неп≥дход¤щими дл¤ дитини. јдреса електронноњ пошти, використовувана у
цьому в≥ц≥, маЇ бути сп≥льною с≥мейною адресою електронноњ пошти.
- —творенн¤ обл≥кового запису дл¤ дитини з обмеженими користувацькими
правами допомагаЇ њй навчитис¤ використовувати комп'ютер самост≥йно.
- ƒ≥знатис¤ б≥льше: Ѕезпечне робоче середовище.
- ѕрограми ф≥льтруванн¤ також можуть запоб≥гти доступу до неп≥дход¤щих
сайт≥в, але батьки все ще повинн≥ контролювати д≥тей п≥д час користуванн¤
ними ≤нтернетом.
¬≥д 10 до 12 рок≥в
- Ўкол¤р≥, можливо, вже знають, ¤к використовувати
≤нтернет у р≥зних ц≥л¤х. Ѕатьки можуть п≥дтримати свою дитину, ознайомившись
≥з сайтами, ¤кими користуютьс¤ њхн≥ д≥ти в≥дома, д≥знатис¤ про њхнЇ хоб≥ або
≥нш≥ ≥нтереси, повТ¤зан≥ з мережею. ƒоросл≥ можуть також використовувати
≤нтернет дл¤ плануванн¤ певних под≥й, ¤к≥ стосуютьс¤ вс≥Їњ с≥мТњ. ÷е даЇ
змогу батькам ≥ д≥т¤м обговорювати сайти, ¤к≥ Ї над≥йними ≥ заслуговують на
дов≥ру, а також де можна знайти достов≥рну та ¤к≥сну ≥нформац≥ю. ўоб
д≥знатис¤, ¤к перев≥рити веб-сайт, скористайтес¤ порадами, що м≥ст¤тьс¤ за
адресою http://www.demos-internet.ru/services.ssl.description.html. ƒ≥ти у
в≥ц≥ в≥д 10 до 12 рок≥в все ще потребують контролю з боку батьк≥в, а також
мають дотримуватись правил використанн¤ ≤нтернету. ќднак де¤к≥ д≥ти можуть
порушувати правила й уникати нагл¤ду батьк≥в, ¤кщо вони вважатимуть, що њх
занадто обмежують або не задовольн¤ють њхн≥ потреби.
- Ѕатьки мають домовитись ≥з д≥тьми про те, що њм дозволено робити в
≤нтернет≥, а що -- н≥. ѕриклади: в≥дпов≥дальн≥сть в≥дправника пов≥домленн¤,
завантаженн¤ файл≥в ≥ авторськ≥ права, встановленн¤ програм.
- ”згодьте з д≥тьми, ¤ку особисту ≥нформац≥ю вони можуть розм≥щувати в
≤нтернет≥, а також розкаж≥ть њм про ризики, пов'¤зан≥ з розкритт¤м такоњ
≥нформац≥њ.
- ƒ≥знатис¤ б≥льше: ќнлайнов≥ обговоренн¤/ќсобиста конф≥денц≥йн≥сть.
- ƒ≥ти вже зац≥кавлен≥ у використанн≥ чат≥в або IRC, тому батьки повинн≥
розпов≥дати њм про безпечне сп≥лкуванн¤, а також сл≥дкувати за тим, ¤к њхн¤
дитина сп≥лкуЇтьс¤ в онлайн≥.
- ƒ≥знатис¤ б≥льше: ќнлайнов≥ обговоренн¤.
- Ѕагато д≥тей Ї ц≥кавими ≥ допитливими, тому батьки так≥м д≥т¤м особливо
мають наголосити на потреб≥ безпечного й обережного використанн¤ ≤нтернету.
- Ќеобх≥дно регул¤рно оновлювати засоби безпеки компТютера.
¬≥д 13 до 15 рок≥в
- ƒл¤ д≥тей у цьому в≥ц≥ ≤нтернет стаЇ частиною њхнього житт¤. ¬они
знайомл¤тьс¤ з новими людьми ≥ провод¤ть чимало часу в онлайн≥, шукають
необх≥дну ≥нформац≥ю, ¤ка маЇ в≥дношенн¤ до њхньоњ шк≥льноњ роботи або
в≥дпов≥даЇ њхн≥м ≥нтересам. «авд¤ки б≥льш високому р≥вню грамотност≥ це
в≥дкриваЇ багато можливостей використанн¤ ≤нтернету. ≤нод≥ батькам важко
д≥знатис¤ про те, що робл¤ть њхн≥ д≥ти в онлайн≥. ” цьому в≥ц≥ д≥ти також
йдуть на ризик ≥ випробовують своњ можливост≥ Ч техн≥чн≥ обмеженн¤ ≥
заборони можуть не бути ефективним шл¤хом п≥двищенн¤ безпеки в онлайн≥.
- 13-15-р≥чн≥ д≥ти можуть тримати у секрет≥ те, що вони робл¤ть в
≤нтернет≥, особливо ¤кщо батьки ран≥ше не ц≥кавилис¤, ¤к њхн¤ дитина
використовуЇ мережу. “ому важливим Ї в≥дкрите сп≥лкуванн¤ ≥ зац≥кавлен≥сть
батьк≥в у тому, що робить дитина в ≤нтернет≥.
- ƒ≥ти у в≥ц≥ в≥д 13 до 15 рок≥в, ¤к ≥ ран≥ше, повинн≥ дотримуватис¤
встановлених правил використанн¤ ≤нтернету.
- ƒе¤к≥ п≥дл≥тки все ще не можуть оц≥нювати де¤к≥ реч≥ й потребують поради
дорослоњ людини, наприклад, у таких питанн¤х, ¤к розм≥щенн¤ особистих даних
в онлайн≥.
- ƒ≥знатис¤ б≥льше: ќнлайнов≥ обговоренн¤/ќсобиста конф≥денц≥йн≥сть.
- ѕитанн¤ етики ≥ в≥дпов≥дальн≥сть користувача ≤нтернету Ї б≥льш важливими
темами дл¤ розмови. Ќаприклад, незаконн≥ завантаженн¤, етикет у мереж≥ та
авторськ≥ права. ƒ≥ти мають нести в≥дпов≥дальн≥сть за те, що вони публ≥кують
в онлайн≥, включаючи њхню особисту ≥нформац≥ю або ≥нформац≥ю, ¤ка може бути
незаконною.
- Ѕатьки повинн≥ про¤вл¤ти до Ђонлайнових друз≥вї дитини ≥нтерес. “акож њм
варто знати, хто та людина, з ¤кою њхн¤ дитина познайомилас¤ в онлайн≥ та
збираЇтьс¤ зустр≥тис¤.
- Ѕатькам сл≥д уникати занадто емоц≥йних реакц≥й, нав≥ть ¤кщо вони
д≥знаютьс¤ про те, що трапилос¤ щось ЂнеприЇмнеї, коли њхн¤ дитина була в
онлайн≥. Ѕатьки все ще можуть скеровувати дитину до в≥дпов≥дного вм≥сту.
Ќаприклад, ≥снують гарн≥ доступн≥ онлайнов≥ ресурси про сексуальн≥сть та
здоров'¤, призначен≥ дл¤ молод≥жноњ аудитор≥њ. ћолодь маЇ бути упевнена в
тому, що вони можуть поговорити з батьками про будь-що, що примушуЇ њх
почувати себе незручно в онлайн≥.
Ќайбезпечн≥ший прост≥р
- Ќайбезпечн≥шим методом досл≥дженн¤ ≤нтернету дл¤ п≥дл≥тк≥в Ї створенн¤
безпечного простору або зони, ¤ка дозвол¤Ї в≥дв≥дувати лише т≥ сайти, що
схвален≥ заслуговуючим на дов≥ру дорослим. ¬и можете використовувати
настройки браузера дл¤ того, щоб дозволити д≥т¤м доступ лише до визначених
вами безпечних сайт≥в. якщо дитина захоче в≥дв≥дати новий сайт, вам потр≥бно
буде додати його адресу до списку ухвалених сайт≥в. —творити безпечний
прост≥р просто, ¤кщо ви використовуЇте операц≥йну систему Windows XP або
Windows Vista. ѕер≥одично перев≥р¤йте сайти, ¤кими користувалась дитина
(журнал прогл¤нутих веб-стор≥нок).
- —твор≥ть дл¤ дитини персональний обл≥ковий запис користувача в
операц≥йн≥й систем≥. ÷е дасть змогу визначити њњ права доступу та настройки
браузера.
ѕрограми ф≥льтруванн¤
ѕрограми ф≥льтруванн¤ надають доступ до вм≥сту з
урахуванн¤м встановлених дл¤ веб-сайт≥в обмежень. ÷е означаЇ, що програма
запоб≥гаЇ доступу до сайт≥в, ¤к≥ м≥ст¤ть матер≥али, визначен≥ ¤к шк≥длив≥
(порнограф≥ю, насилл¤ тощо).
ќбмеженн¤ вх≥дних контакт≥в
«а допомогою технолог≥њ ф≥льтр≥в або блокуванн¤ ви можете
обмежити коло ос≥б, з ¤кими сп≥лкуЇтьс¤ ваша дитина через ≤нтернет. ƒл¤
одержанн¤ детальноњ ≥нформац≥њ див≥тьс¤ стор≥нки про використанн¤ електронноњ
пошти та програми обм≥ну миттЇвими пов≥домленн¤ми.
≤стор≥¤ стор≥нок
Ѕраузер веде журнал, в ¤кому збер≥гаЇ дан≥ про в≥дв≥дуван≥
вами стор≥нки. —користавшись ним, ви можете побачити, ¤к≥ сайти в≥дв≥дали
останн≥м часом. (≤стор≥ю стор≥нок легко видалити.)
ѕ≥дказка
- ўо робити, ¤кщо дитина натрапила в ≤нтернет≥ на неприЇмний або
неп≥дход¤щий матер≥ал?
- ”никайте занадто емоц≥йноњ реакц≥њ, щоб дитина не в≥дчувала себе
незручно; це спри¤тиме тому, що вона зможе заговорити говорити з вами про
под≥бн≥ под≥њ у майбутньому.
- «апевн≥ть дитину, що це не њњ провина.
- ѕо¤сн≥ть, що багато заборонених сайт≥в несуть в≥руси.
- ¬идал≥ть будь-¤к≥ сл≥ди, ¤к≥ залишилис¤ в≥д неп≥дход¤щого матер≥алу
(посиланн¤ в кеш≥ браузера, cookie-файли та ≥стор≥ю стор≥нок).
- ќбговор≥ть з дитиною, ¤к уникнути под≥бних ситуац≥й у майбутньому,
зокрема про використанн¤ дружн≥х дл¤ д≥тей пошукових сервер≥в ≥ видаленн¤
пов≥домлень електронноњ пошти, що над≥йшли в≥д людей, ¤ких вона не знаЇ.
як контролювати повед≥нку д≥тей в
≤нтернет≥
- «д≥йснювати батьк≥вський контроль повед≥нки д≥тей в ≤нтернет≥ можна за
допомогою р≥зного програмного забезпеченн¤, зокрема засоб≥в батьк≥вського
контролю, ¤к≥ пропонуЇ операц≥йна система Windows 7 ≥ Vista або програма
Kaspersky Internet Security.
- ористуючись цим програмним забезпеченн¤м, ви зможете в≥дф≥льтрувати
шк≥дливий вм≥ст, зТ¤сувати, ¤к≥ сайти насправд≥ в≥дв≥дуЇ ваша дитина ≥ що
вона на них робить, установити часов≥ рамки використанн¤ компТютера в ц≥лому
й ≤нтернету зокрема, блокувати де¤к≥ небажан≥ д≥њ з боку ваших д≥тей тощо.
http://www.onlandia.org.ua
лючов≥ питанн¤
- ¬иконуйте наведен≥ нижче рекомендац≥њ, ≥ використанн¤ ≤нтернету
буде дл¤ вас безпечним:
- «ахист≥ть св≥й комп'ютер
- «авжди оновлюйте операц≥йну систему.
- ¬икористовуйте антив≥русну програму.
- ¬икористовуйте брандмауер.
- –об≥ть резервн≥ коп≥њ важливих файл≥в.
- Ѕудьте обережними, завантажуючи вм≥ст.
- «ахист≥ть себе в онлайн≥
- Ѕудьте обережними, надаючи особисту ≥нформац≥ю.
- ƒумайте про те, з ким ви розмовл¤Їте.
- ѕам'¤тайте, що в ≤нтернет≥ не все Ї над≥йним ≥ не вс≥ Ї чесними.
- ƒотримуйтесь правил
- ¬и маЇте дотримуватис¤ закон≥в нав≥ть в ≤нтернет≥.
- ѕам'¤тайте, що в ≤нтернет≥ ви повинн≥ п≥клуватис¤ про ≥нших так само,
¤к про себе.